نمایشگر دسته ای مطالب نمایشگر دسته ای مطالب

بازگشت به صفحه کامل

الکترونیک آنال


شرح مختصر آزمایشگاه:

در این آزمایشگاه مبانی درس الکترونیک طی آزمایش های مختلفی مورد تحلیل و بررسی قرار می­گیرد.

هدف درس:  تمرین عملی, تقویت و توسعه آموخته های درس الکترونیک آنالوگ

در پایان این درس دانشجویان به طور کامل مدارات الکترونیکی فرکانس بالا را تجزیه و تحلیل می­نمایند.

سرفصل های مورد بررسی به شرح ذیل می­باشد:
1. پاسخ فرکانسی پایین و بالای تقویت کننده های یک طبقه و چند طبقه ترانزیستوری دو طبقه و  MOSFFET

۲.پایداری وجبران سازی فرکانسی
۳. تقویت کننده های قدرت
۴. بررسی مدار داخلی تقویت کننده های عملیاتی و آشنایی با مشخصه ها
۵. حلقه قفل فازی
۶. مدار Op.Amp. با یک منبع تغذیه
۷. انتگرال‌ گیر و مشتق گیر با استفاده از Op. Amp.

۸.کاربردهای غیرخطی تقویت کننده های عملیاتی، یکسوساز دقیق نیم موج و تمام موج
۹. مقایسه کننده‌ها
۱۰. نوسانسازهای RC
۱۱. تقویت کننده با مدار هماهنگی
12. اسیلاتور RF با استفاده از ‌L و C

 

تجهیزات آزمایشگاه:

اسیلوسکوپ
منبع تغذیع DC دوبل
فانکشن ژنراتور
مولتی متر
بردبرد

 

اسیلوسکوپ:

اسیلوسکوپ یک دستگاه اندازه گیری است که از آن برای مشاهده شکل موج­ها و اندازه گیری ولتاژ و زمان متناوب  اختلاف فاز و همچنین مشاهده منحنی مشخصه ولت-آمپر  عناصر نیمه هادی مانند دیود و ترانزیستور استفاده می­شود.

منبع تغذیه DC دوبل

این دستگاه دارای خروجی تثبیت شده ولتاژ و جریان بوده و قادر به تولید ولتاز خروجی DC و جریان خروجی DC است. شکل زیر نمای یک منبع تغذیه DC را نشان می­دهد که قادر به تولید ولتاژ خروجی DC بین صفر تا ۳۰ ولت و جریان خروجی DC بین صفر تا ۳ ٖآمپر در  هر کانال به صورت مجزا می­باشد.

سیگنال ژ نراتور:

این دستگاه انواع سیگنال های سینوسی مثلثی و مربعی را تولید نموده و می­توان فرکانس موردنظر را در یک محدوده فرکانسی تنظیم کرد و همچنین قابلیت تنظیم دامنه و ولتاز Offset را دارد. شکل های زیر نمونه هایی از سیگنال ژ نراتور را نمایش می­دهد.

مولتی متر دیجیتال:

مولتی متر دیجیتال کمیت های اندازه گیری شده را به صورت رقم و یا ارقامی بر روی صفحه نمایش نشان می­دهد و معمولا واحد کمیت اندازه گیری شده را نیز به طریق مناسبی نمایش می­دهد.

بردبورد:

نوعی برد الکترونیکی است(مانند بردهای سوراخ دار) که به وسیله آن می توان اجزای الکترونیکی متعدد را به یکدیگر متصل کرد.